Na de ziekenhuisopname: facturatiekosten

Hier vindt u alle informatie die u moet weten over het in rekening brengen van de kosten van uw ziekenhuisverblijf. We leggen uit hoe de kosten in rekening worden gebracht, hoe u kunt betalen en wat u moet weten over voorschotten en aanvullende ziekenhuisverzekeringen. Als u vragen of specifieke wensen hebt, helpen we u graag voor, tijdens en na uw verblijf.

De facturatie van de hospitalisatiekosten

Indien u bent aangesloten bij een Belgisch ziekenfonds, dan worden de facturen rechtstreeks naar het ziekenfonds gestuurd. U dient wel nog een deel van de kosten te betalen op een factuur.

We vragen wekelijkse voorschotten op de facturen. Het eerste voorschot moet betaald worden bij opname. Klik hier voor meer informatie over de gevraagde voorschotten.

De facturen worden u maandelijks opgestuurd, rond het einde van de maand die volgt op de verstrekkingen. Zo zal u, indien u wordt opgenomen van 15 januari tot 10 februari, eind februari de factuur krijgen voor de prestaties van 15 januari tot en met 31 januari en zult u eind maart de factuur krijgen voor de prestaties van 1 tot 10 februari.

De voorschotten worden afgetrokken van de maandelijkse factuur. Het eventueel saldo wordt overgedragen naar de factuur van de volgende maand.

Wij zullen u een kredietnota opsturen in het geval er een positief saldo overblijft na het einde van uw verblijf. Om elke verwarring te vermijden, betalen wij dit positief saldo pas terug na schriftelijke (per e-mail of per gewone brief) bevestiging van uw rekeningnummer bij onze dienst boekhouding.

Heeft u een bijkomende hospitalisatieverzekering?

We hebben een derdebetalersregeling met de volgende bijkomende hospitalisatieverzekeringen:

  • DKV
  • Medi-Assistance (AG Insurance, Winterthur, Axa)

Indien u bij één van deze bijkomende hospitalisatieverzekeringen bent aangesloten, dan zullen zij uw hospitalisatiefacturen rechtstreeks ten laste nemen. In dit geval betaalt u geen voorschot.
In alle andere gevallen vragen wij u zowel de voorschotten als de facturen te betalen volgens de voornoemde modaliteiten. 

Betalingsvoorwaarden

Onze facturen moeten binnen 8 dagen na verzending worden betaald (de poststempel geldt als bewijs). Voor elke vertraging wordt de wettelijke rente in rekening gebracht, evenals een toeslag van 20% met een minimum van 25 euro voor incassokosten. Een gelijkaardige schadevergoeding zal worden toegekend in geval van niet-naleving van onze verplichtingen.

Contacteer ons

Als u vragen hebt over uw factuur, kunt u contact opnemen met de afdeling Facturatie.  U kunt ook een kostenraming aanvragen.

Per telefoon

Voor de sites Bois de la Pierre en Forêt de Soignes: 010/88.22.09

Voor de site Scheutbos: 02/854.14.04

Per mail

service.facturation@silva-medical.be 

Per post

Chaussée de Namur, 201 – 1300 Wavre